Chillen op Bali - Reisverslag uit Sidemen, Indonesië van Thijs & Wilma Nugteren - WaarBenJij.nu Chillen op Bali - Reisverslag uit Sidemen, Indonesië van Thijs & Wilma Nugteren - WaarBenJij.nu

Chillen op Bali

Door: Thijs & Wilma

Blijf op de hoogte en volg Thijs & Wilma

17 Januari 2017 | Indonesië, Sidemen

De nacht doorhalen om Ijen te zien was het meer dan waard! Na een klim van ruim een uur kon het afdalen naar het blauwe vuur in de krater beginnen. We hadden geluk met de windrichting die de zwaveldamp van ons af voerde. Daardoor hadden we goed zicht op het blauwe vuur. Het ziet er uit als een groot brandend gasfornuis. Vooral in combinatie met de felgele zwavel die door mijnwerkers gewonnen wordt zag dit er surrealistisch uit. Al snel kwam de zon op en werden de vele kleuren in de krater en het strakblauwe meer zichtbaar. Met het opkomen van de zon kwamen ook de selfie verzoeken...

Banyuwangi, hoe spannend het ook klinkt, stelt weinig voor. Het was een prima uitvalsbasis voor een bezoek aan Ijen en als vertrekpunt van de ferry naar Bali. Na een uur varen bereikten we de haven van Gilimanuk. Daar wordt ons vrij opdringerig 'private' transport aangeboden, terwijl wij gewoon de 'public' bus willen nemen. Eenmaal bij de busterminal aangekomen blijken ook de chauffeurs opdringer te zijn. Het blijkt al snel dat dit is omdat ze woekerprijzen vragen voor de 'public' bus. Na onderhandelen en het betrekken van een "official" komen we voor een redelijk bedrag weg.

We worden keurig afgezet bij onze eerste verblijfplaats aan de noord-west kust van Bali. Daar worden we welkom geheten in het guesthouse van een heel vriendelijk gezin. Bij hen kunnen we terecht voor het lenen van snorkelgear. Naar hartelust ontdekken we de tropische vissen in het koraal en zien we zelfs Nemo rondzwemmen.
Na het strand zoeken we verkoeling in de heuvels van Munduk waar we prachtig uitzicht hebben over de rijstvelden. Daar blijkt onze reisapotheek niet te voldoen voor het bestrijden van koorts (Thijs) en een oorontsteking (Wilma). Een bezoek aan de lokale dokter bood uitkomst. Met het grootste gemak kregen we een scala aan medicijnen mee. Hierdoor was Munduk vooral een plek om uit te zieken.

Inmiddels zijn we op onze laatste bestemming van deze avontuurlijke reis. Na een paar dagen chillen komen we overmorgen weer naar jullie toe.

Fingers crossed voor een voorspoedige vlucht.

• 17 Januari 2017 - 11:36

Karin:

Wat leuk om al jullie mooie en avontuurlijke verhalen te lezen! Hopelijk zijn jullie weer helemaal fit. We gaan zeker duimen voor een voorspoedige vlucht! Ga nog lekker genieten de laatste dagen!!

Liefs Niels, Karin en Daan

• 17 Januari 2017 - 12:15

Pleun En Marlies:

Ha Wilmaaaaaa!! (en Thijs natuurlijk)

Mooie foto's en leuke verhalen. Wij zitten hier in een half leeg kantoor want er is een stroomstoring rond Amsterdam en ook nog eens -4 graden buiten. Feest!
    Dus wij wensen jullie veel succes met dit koude weer bij terugkomst en natuurlijk een heel fijne vlucht. Maar eerst nog even volop genieten van de laatste paar dagen op Bali.
    Klinkt lekker!!

tot maandag.
    Groetjes van Pleun en Marlies (die ook al bijna op vakantie gaat naar een warm oord.)