Westers vs Aziatisch - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Thijs & Wilma Nugteren - WaarBenJij.nu Westers vs Aziatisch - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Thijs & Wilma Nugteren - WaarBenJij.nu

Westers vs Aziatisch

Door: Thijs & Wilma

Blijf op de hoogte en volg Thijs & Wilma

09 Januari 2017 | Indonesië, Banyuwangi

We schrijven deze blog alvast in de trein om wat tijd te doden. Inmiddels zijn we gestopt bij het 26e station, zitten we 12.5 uur in de trein, en hebben we nog 6 stations en 1.5 uur treinen in het vooruitzicht. We doorkruisen half Java, op weg van Yogyakarta naar Banyuwangi. Tijd genoeg dus om terug te blikken op de afgelopen week.

In de eerste dagen van 2017 hebben we Singapore verkend. We verbaasden ons over het grote aantal dure shopping malls en de daarin aanwezige dure winkels (Gucci, Prada, Swarovski, enzovoort). De winkelstraat Orchard road sloeg alles, een willekeurige mall die we binnenliepen bleek 5 verdiepingen boven de grond te hebben én 4 eronder. Gigantisch.
Singapore is bijzonder gestructureerd. Reizen is daardoor erg gemakkelijk en overal waar je kijkt loopt het op rolletjes. Little India vonden we zelf een heerlijke chaos; we hebben er elke avond gegeten :)

Na het westerse Singapore dompelden we onszelf weer onder in de aziatisch wereld. Via een omslachtige overstap in Jakarta vliegen we naar Yogyakarta. Daar wacht ons een warm onthaal van een vrolijke en zeer behulpzame (jonge) gastvrouw. Heel fijn, want we hadden niets meer geregeld na Singapore.

In de buurt van Yogyakarta hebben we de Boeddhistische tempel Borobudur en Hindoeïstishe tempel Prambanan bezocht. Indrukwekkende bouwwerken met veel details; wat een werk is het geweest om dat te bouwen zo'n 1200 jaar geleden. Bij de tempelbezoeken werden we verrast door de vele selfie verzoeken van Indonesiërs. We hebben er echt tientallen laten maken! In Indonesië kom je ons nu dus overal op facebook tegen :)

Voor het bezoek aan de Borobudur hadden we trouwens een scooter gehuurd. Een hele ervaring om links te rijden in een miljoenenstad met chaotisch verkeer. Het ging gelukkig soepel, alleen pakten we op de terugweg nog een tropische plensbui mee. Binnen één minuut waren we doorweekt en zagen de straten eruit als rivieren...

Nog even en dan zijn we in Banyuwangi. Van daaruit zullen we de krater Ijen bezoeken, die bekend staat om zijn blauwe zwavelvuur. Het vereist wel een nachtje doorhalen. Maar goed, dat hebben we er graag voor over.

• 10 Januari 2017 - 07:27

Tara En Jeroen:

Hoi Thijs en Wilma,

Dat klinkt erg goed allemaal! Geniet van Ijen. Ga niet te snel weer omhoog. Wij vonden het leuk toen de massa al weer weg was. Ook bij daglicht is het indrukwekkend.

Veel plezier de laatste 1,5 week.

Groeten,
    Tara en Jeroen