Onderkruipsels - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Thijs & Wilma Nugteren - WaarBenJij.nu Onderkruipsels - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Thijs & Wilma Nugteren - WaarBenJij.nu

Onderkruipsels

Door: Thijs & Wilma

Blijf op de hoogte en volg Thijs & Wilma

29 December 2016 | Maleisië, Miri

Alweer bijna een week voorbij, waarin we veel avonturen onder water en onder de grond hebben beleefd.
Vanuit Semporna zijn we gaan snorkelen rondom het eiland Mabul, zo'n 20km uit het vaste land. Tussen het koraal en vrolijk gekleurde vissen waanden we ons in een prachtige onderwaterwereld. Tijdens onze eerste duik zwommen er tot onze verbazing 2 schildpadden onder ons door. Bijzonder hoe rustig ze zich door het water bewogen, we konden zelfs een stuk meezwemmen totdat ze in de diepte verdwenen.

Groot was het contrast met de vlucht naar Mulu National Park in de dichte jungle van Borneo. Vanuit de lucht werd nog eens benadrukt wat we tijdens onze busritten al hadden gezien, namelijk dat in grote delen van Borneo de jungle gekapt is voor palmolie plantages. Zo ver als je kunt kijken strekken de plantages zich uit over het landschap. Gelukkig is de overheid wakker geworden en wordt er nu ingezet op het behoud van de overgebleven jungle.

Mulu National Park staat bekend om een aantal grote en indrukwekkende grotten op een paar vierkante kilometer. De grotten waren inderdaad indrukwekkend en bovendien zeer divers. De een nog groter of langer dan de ander, en stalagmieten en stalagtieten in overvloed. In één grot zijn we echt op avontuur gegaan door ons met helm en hoofdlamp een weg te banen langs en door de rivier die nog door deze grot stroomt. Klimmend, klauterend, wadend en soms bijna zwemmend drongen we 1.5km de grot binnen. Heel tof!
En dan nog maar te zwijgen over de jungle night walk waar we de meest griezelige insecten hebben gezien. Wat een joekels ook. Blij dat we dat overleefd hebben.

Op naar Singapore en 2017!

• 30 December 2016 - 08:12

Ilse:

Klinkt als een groot avontuur! Dat snorkelen bij die schildpadden lijkt me een bijzondere ervaring. Jungle night walks laat ik toch liever aan jullie over ;-)!! Geniet verder en alvast een goede jaarwisseling! Liefs van ons

• 30 December 2016 - 15:12

Marijke:

Wat een stoere en indrukwekkende verhalen! Bewondering voor jullie hoor.
    Hier maken we ons op voor de oliebollen, appelflappen en het vuurwerk.
    Een mooie jaarwisseling en nog heel veel reisplezier!
    Liefs, Jan en Marijke

• 31 December 2016 - 16:30

Tante Marijke Sr.:

Uit wat ik tot nu allemaal aan prachtige verhalen lees, zou ik zo met rolstoel en al naar jullie toe willen komen! Lijkt me alleen wat moeilijk onder water zwemmen! Maar wat zien jullie een boel fantastische dingen. Hoop van harte, dat jullie de medische bagage nog niet hebben hoeven aan te breken met al die enge insecten.
    Nog een fijne vakantie! En alle goeds alvast gewenst voor 2017!
    Lieve groetjes, tante Marijke de oude